February 20, 2009

Buku Matahari Di Atas Gilli

Sebenarnya dah lama abiskan buku ni..Baru sekarang terajin nak buat review. Tapi buku ni agak ambil masa lama untuk abiskan. Beli aritu 18 Dis 2008 kat Kelate b4 pindah duk sepang ni. Dalam sebulan lebih gk baru abis baca. Bukan buku ni xbest cuma dah kurang membaca sekarang ni. Sebab yang banyaknya duk beli dan jual buku kat orang..=)


Buku ni mengisahkan seorang gadis bernama Suhada yang berkahwin dengan Suamar seorang pemuda dari Pulau Gilli. Suhada kemudian mengikut suaminya ke Gilli dan tinggal di situ. Dalam buku ni penulis banyak menggambarkan suasana, pemandangan dan budaya hidup di pulau Gilli. Membuatkan seperti kita pulak yang berada di Gilli.

Di Gilli, Suhada melihat anak-anak di situ tidak mempunyai pelajaran lalu Suhada berusaha memberikan pendidikan kepada anak-anak di pulau itu tetapi mendapat tentangan daripada penduduk di sana. Apa yang menarik, cara Suhada memberikan pelajaran kepada anak-anak di pulau tersebut. Dia mengajak anak-anak di situ bermain di tepi pantai setiap pagi. Suhada sama-sama dengan anak-anak di situ bermain air dan bermain pasir. Kadang-kadang berkelah bersama-sama mereka. Dalam kesempatan itu, Suhada membacakan cerita kepada anak-anak itu dari buku, mengajar mereka menyanyi dan menghafal A sampai Z. Setelah berusaha akhirnya Suhada berjaya meyakinkan penduduk Pulau Gilli berkenaan kepentingan ilmu. Beliau berjaya apabila dapat menubuhkan kembali sekolah yang ada di pulau itu setelah sekian lama terbiar bersama-sama bekas pengetua sekolah itu serta penghulu kampung. Ketabahan dan kesungguhan yang dipaparkan oleh Suhada amat mengagumkan dan sepatutnya para pendidik harus memiliki sifat dan kesungguhan ni.

Part yang seterusnya menyedihkan iaitu mengisahkan Suhada yang mengharungi kehidupannya yang mengandungkan anak pertama mereka tanpa suami di sisi. Suaminya merantau untuk menambah pendapatan keluarga sebelum menerima orang baru dalam keluarga mereka. Penantiannya untuk bertemu suami tidak kesampaian apabila dia meninggal dunia selepas melahirkan anaknya. Suamar, suaminya tiba tepat setelah Suhada meninggal dunia.

Kemudian, Suamar hidup dalam bayangannya sendiri apabila tidak dapat menerima kenyataan bahawa Suhada telah tiada. Dia juga mempengaruhi anaknya supaya percaya bahawa ibunya Suhada masih lagi hidup. Di akhir-akhir cerita ni, anak Suhada dan Suamar tu sakit apabila mengetahui bahawa ibunya sudah tiada. Suamar pula menjadi semakin teruk dan akhirnya meninggal apabila terjatuh di landasan keretapi..

So, utk sape2 yg berminat nak baca buku ni dan merasai kehidupan Suhada bolehlah dapatkannya di kedai-buku online kami..xpayah susah-susah gi kedai buku! www.kedai-buku.com

No comments: